"Marta a její kluci", tak přezdívají ostatní Limetee

Pracovní trh v IT je přehřátý. Vyšší platy už pro ajťáky nejsou motivací

Sdílet článek:

I IT nábor může být „juicy“. S touto myšlenkou Marta Říhová zakládala agenturu Limetee, která vyhledává pro firmy především ajťáky. Jak je na tom pracovní trh v Brně a jaké to je tvořit most mezi firmami a jejich potencionálními budoucími zaměstnanci?

„V IT už to dlouho není o penězích. V současné době se pohybují v takových platech, že je třeba nabídnout mnohem zajímavější benefity, pokud je chceme přetáhnout. Lákavá náplň práce, nové pracovní projekty, úroveň udržitelnosti ve firmě. To jsou momentálně nejvíc rezonující témata,“ říká Marta Říhová, zakladatelka a šéfka Limetee, agentury, která se zabývá náborem IT pracovníků a pracuje z našeho Clubca.

Někdy stačí jeden pohovor, jindy jich nestačí 300

Jak má ale náborář vědět, čím už zaměstnané vývojáře nebo programátory zaujmout? Potřebuje k tomu zkušenosti, znalost oboru, komunikativnost, trpělivost a talent. „Ve většině případů totiž nehledáme ajťáky, kteří jsou volně na trhu, ale už jsou zaměstnaní. U každého musíme proto najít, čím by pro něho mohl být daný projekt zajímavý, jak ho přesvědčit ke změně zaměstnání,“ popisuje Říhová.

Pokud se vám to zdá jako jednoduchá činnost a představujete si, že náboráři z Limetee mají po deseti pohovorech hotovo, pletete se. Často jich absolvují několik desítek. Když nabírají například vývojáře, musí alespoň částečně rozumět vývoji, aby zvládli odpovědět na otázky, které od kandidátů dostávají.

„Každý kandidát je navíc jiný a často je těžké někoho, kdo tráví celé dny s počítačovými programy, rozmluvit. Naší výhodou je, že v malém počtu pěti zaměstnanců u nás pracují hned dva bývalí ajťáci,“ popisuje náborářka. Díky tomu mají přehled o oboru. Jenom to ale nestačí. Na každého kandidáta totiž platí jiná taktika, proto je každý zaměstnanec v Limetee odlišný a celý nábor dělá trochu jinak.

Pracovní trh v Brně je přehřátý

Právě na osobitém přístupu si Limetee zakládá. A zdá se to jako správná taktika. Daří se jim totiž obsazovat téměř všechny pozice, ať už ty v Praze, Bratislavě nebo v Brně. „Nejnáročnější je to v Brně. Vývojáři nebo třeba programátoři jsou tady často přeplácení. Jejich počet se zásadně nemění, trh je ale stále hladovější,“ vysvětluje Říhová.

Ajťáci na svých pracovních pozicích velmi často cirkulují. Jejich obor je rychlý jako málokterý jiný. „Stále vznikají nové programovací jazyky, firmy chtějí zaměstnance, kteří umí pracovat s těmi, které vznikly třeba teprve před dvěma až třemi lety,“ říká. Kandidáti i náboráři se tak musí neustále dovzdělávat a umět pohotově reagovat.

Nábor je jako randění

Celý proces náboru v IT se tomu musí také přizpůsobit a jet na plné obrátky. Doba strávená náborem jednoho člověka by podle Říhové neměla přesáhnout dva týdny. Přičemž první kontakt musí proběhnout ideálně do dvou dnů. „Firma nám zadá zakázku, my velmi precizně hledáme toho pravého, a když ho vybereme a prověříme, tak ho posíláme do firmy. Ta by se mu měla ozvat opravdu co nejdřív, do dvou dnů ideálně,“ vysvětluje.

Komunikace je tak největší zbraň náborářů a tvoří velkou část náplně jejich práce. „Mluvíme pořád. Většinou má všechno hladký průběh. Občas se ale stane i to, že strávíme na telefonu hodiny, všechno klape, kandidát je nadšený, firma taky. Domluvíme jim pohovor, ale kandidát nepřijde a nezvedá nám mobil. Pak mu zavoláme z jiného čísla, kde odpoví, a po prvním šoku nám řekne, že nemá zájem, jen nevěděl, jak to říct. Je to taková jiná forma ‚ghostingu‘, když nám kandidát neodepisuje,“ vzpomíná Říhová na situace, které se smíchem přirovnává k randění.

Náborářův nejlepší kamarád? Telefon

Správně jste už určitě uhodli, že náboráři tráví telefonováním hodiny. A právě to Limetee dovedlo do Clubca, kde jsou téměř od úplného začátku, jejich firmy i coworku. „Máme tu kancelář, která nám poskytuje soukromí. Zároveň jsou tu i telefonní budky, ve kterých můžeme volat, když probíráme peníze, protože právě u ajťáků se pohybujeme ve vysokých číslech, které je dobré řešit mimo cizí uši,“ vyjmenovává zakladatelka agentury, čím si je Clubco získalo. Jako bonus vyzdvihuje meet upy, které se v coworku pořádají. Ty jí přinesly nejen zajímavé informace, ale i nové přátele.

Limetee

Agentura Limetee se zabývá náborem zaměstnanců především v IT oboru. Vznikla před rokem a půl, když se Marta Říhová s desetiletou zkušeností s IT náborem rozhodla po mateřské dovolené založit vlastní firmu. Dnes je v týmu celkem pět náborářů, kteří denně hledají nejen IT specialisty na ty nejvyšší pozice napříč pracovním trhem. Od ostatních firem je odlišuje především znalost informačních technologií a osobitý přístup k náboru, což považují při své práci za zásadní.