Data jsou komodita. Jejich analýza dokáže firmy nakopnout

Sdílet článek:

Co si představíte, když se řekne analýza dat? Možná vám před očima vyskočí složité grafy a dashboardy, částečně máte pravdu. Nějak tak vypadají výsledky analýz, které dělají dolphin consulting. Z praktického hlediska jsou to ale mnohem srozumitelnější informace, které pomáhají zefektivnit práci českým i zahraničním firmám. Ať už se jedná o banky, farmaceutické firmy nebo třeba univerzity.

dolphin consulting, společnost, která je dnes na roztrhání, vznikla vlastně náhodou. „Před čtrnácti lety jsem pracoval ve firmě, kterou nečekaně koupila jiná, a já s kolegou jsme to vzali jako příležitost vytvořit něco nového, fungujícího podle našich vlastních představ,“ začíná vyprávět Jakub Holubec, šéf a zakladatel dolphin consulting. Všechno začalo u malé firmičky o dvou lidech, kteří měli velký cíl. Pomáhat jiným získávat z jejich dat víc informací.

„Nebylo to tak, že bychom našli díru na trhu ve smyslu toho, co dodávat. Firmy se už tenkrát snažily se svými daty pracovat. Například banky jsou v této oblasti poměrně daleko, naopak výrobní závody ještě stále na začátku,“ říká Holubec. Rozdíl je podle něj ale v tom, jak takovou službu dodávat. „Již před lety se výrazně zvyšovaly požadavky na rychlost a flexibilitu uspokojení informačních potřeb. Zatímco před patnácti lety uživatelům stačilo, když výsledky dostali do půl roku, dnes je všechno potřeba co nejdříve, ideálně hned. Proto jsme místo dlouhých a rozsáhlých projektů vsadili na agilní metodiky vývoje a průběžné dodávání výstupů s maximální byznysovou hodnotou.“

Jakub Holubec a jeho tým pomáhají už 14 let firmám analyzovat jejich data. Nejprve z Prahy, nově také z brněnského Clubca.

V dolphin consulting začali nejdříve pracovat právě pro banky, ale teď již mají v portfoliu také nadnárodní farmaceutické firmy, energetické společnosti, univerzity a další klienty, kteří data začali pokládat za cennou komoditu a využívat je pro svá rozhodování.

Dynamický a inspirativní pracovní prostor

A se zrychlující se poptávkou po datech je potřeba rozšiřovat pracovní tým. Ve firmě dnes pracuje více než osmdesát zaměstnanců. Ke dvěma pražským kancelářím navíc nově přibyla jedna brněnská, a to právě v Clubcu. „V Brně už máme osm lidí, a i když je nám vlastně jedno, kde kdo sedí, pokud vše funguje a zákazník je spokojený, od týmu vzešla poptávka po prostoru, kde by se mohli jeho členové setkávat. Přece jen, když někdo pracuje pořád z domova, začne mu to lézt na mozek,“ říká šéf společnosti.

Cílem bylo najít místo, ve kterém bude dobře jednomu člověku, když přijde sám, ale vejde se do něj klidně i deset lidí. „Clubco je super svou variabilitou. Já osobně nejvíc oceňuji tu atmosféru ve společných prostorách. Člověk si dělá své vlastní věci, ale má všude kolem sebe hezké moderní prostředí a kupu inspirativních lidí,“ vyjmenovává výhody coworku Holubec a vysvětluje, že i jemu samotnému jde kreativní práce v takovém prostředí daleko lépe od ruky.

Možná ale pořád přemýšlíte nad tím, co si pod jeho prací představit. Ačkoliv se o datech pořád mluví, zacházení s nimi trochu halí mlha tajemna. Ona totiž nejsou vidět, ale jsou součástí všeho. „Integrace firemních dat do datových skladů nebo data laků, jejich analýza a vývoj reportů, to je hlavní náplní práce dolphin consulting. V každodenním životě to znamená třeba to, že firmy můžou díky práci „delfínů“ sledovat aktivitu a výkonnost svých obchodních zástupců, fungování firemních procesů, plnění plánu a klíčových ukazatelů výkonnosti nebo hledat nové obchodní příležitosti.

Co bude dál?

„Předpokládáme, že díky velké medializaci datové analytiky a intenzivní osvětě bude poptávka po datové integraci a analýze stoupat ještě rychleji, než tomu bylo doposud. Zároveň začneme narážet na to, že možnosti technologií převýší schopnosti lidí s daty kreativně pracovat a využívat je na maximum,“ říká Holubec. Jeho firma se proto teď hodně soustředí na zvyšování datové gramotnosti ve firmách. Velkou budoucnost vidí například ve zpracování dat z IOT zařízení, maximální automatizaci a zjednodušení práce s daty nebo zapojení umělé inteligence jako nyní tolik populárních chatbotů, pro které jsou data hlavní potravou.

dolphin consulting

Firma, která pomáhá plavit se mořem dat, vznikla před patnácti lety. Jakub Holubec, její zakladatel a šéf, měl už tenkrát velký cíl. Pomáhat firmám z jejich dat získávat co nejvíc informací, které jim pomůžou zvýšit jejich výkonnost. Z malého projektu o dvou lidech je dnes stále se rozšiřující byznys, ve kterém pracuje víc než osmdesát lidí. Denně analyzují data nejen českým, ale i nadnárodním společnostem od univerzit, přes farmaceutické společnosti až po banky.