I nápad nebo logo firmy jsou bohatství. Chráníte je dostatečně?

Sdílet článek:

Založit firmu, rozjet výrobu nebo dodávky, mít na to lidi, celé to ukočírovat. Na začínající nebo menší podnikatele je těch úkolů někdy až nad hlavu. Na co se přitom nemyslí v první řadě, to je právní ochrana vlastní značky nebo toho, co produkují. Přitom je to škoda. Podle zkušeností našich členů, advokátů z kanceláře Šetina, Komendová & Partners, kteří se mimo jiné zabývají hájením duševního vlastnictví, by to pomohlo předejít spoustě zbytečných komplikací. Proto na toto téma v Clubcu uspořádali workshop.

„Když za námi podnikatelé přijdou s úmyslem zajistit ochranu svému duševnímu vlastnictví, často tápou v tom, jak by měli postupovat,“ přibližuje Petra Lupieńská, která se v advokátní kanceláři specializuje na firmy podnikající v online prostoru. Než se vůbec začne mluvit o tom, co a jak právně bránit, je na místě několik otázek kolem jednoho velkého tématu: Je daný produkt, služba, označení nebo firma jedinečná, odlišitelná a originální? Nemusí to tak být, ačkoli člověk může mít dojem, že ano a že přece přišel s revoluční myšlenkou. Po pár minutách googlení se totiž může přijít na to, že tenhle nápad už měly desítky lidí před vámi.

Pokud ne, tím líp, protože zajištění právní ochrany má mnohem větší šanci na úspěch. Ochrana duševního vlastnictví může mít podobu autorských práv (vznikají ze zákona bez nutnosti registrace a třeba při sepsání knihy podle české legislativy trvají 70 let od smrti autora – po tuto dobu ji nikdo nesmí jen tak kopírovat a obohacovat se na tom) nebo práv průmyslových. Právě to druhé bývá zajímavé pro podnikatele nebo startupy. Prakticky má hájení práv nejčastěji podobu patentu, užitného nebo průmyslového vzoru či ochranné známky.

Patent, užitný vzor nebo ochranná známka?

U každého z nich platí, že je potřeba si jej registrovat. A tady se objevuje místo, ve kterém firmy často nevědí, jakým směrem se vydat. „Režim ochrany se liší zejména podle její geografické a časové působnosti a vyžaduje splnění odlišných podmínek,“ upozorňuje advokát Michal Antoš s tím, že právě tady může mít rada odborníků pro podnikatele největší význam. Například patent chrání vynálezy, a to opravdu spolehlivě, na jeho vydání se ale čeká i léta a je nákladný. Naopak užitný vzor, kterému se říká i „malý patent“, je dostupnější. Proti patentu, který poskytuje ochranu až 20 let, je užitný vzor ale maximálně na 10 let a některé země ho neuznávají. Pro designéry jakéhokoliv typu můžou být zajímavé pro změnu průmyslové vzory, které hájí vzhled výrobku – třeba střih oblečení, tvar karoserie nebo nábytku.

Že nic takového ve své firmě nebo projektu neřešíte? Tak jinak. Na co dřív nebo později narazí kdejaký majitel, je možnost mít ochrannou známku, která se vztahuje na název firmy nebo vizuál zpracování značky. V tomto případě podle Petry Lupieńské právníci nejčastěji nastavují rozsah ochrany tak, aby zajistili její potřebnou šířku, ale současně omezili možnost zásahu do práv jiných osob. „Zkontrolujeme podklady, provedeme rešerši a často přijdeme na to, že v Evropské unii už x obdobných ochranných známek existuje. Pokud klient nechce jít do rizika sporu, navrhujeme úpravy názvu nebo loga nebo omezení tříd zboží a služeb, pro které se ochrana uplatní,“ vysvětluje Lupieńská. Existuje spousta subjektů, které si to v minulosti nepodchytily. Třeba pár let starý příklad výrobce oříškových másel a výživy pod značkou Šufánek. Tak dlouho narážela na podobnost se starší značkou lihovin Žufánek, až couvla a přejmenovala se na Šufan.

„Být originální je těžké, značek už existuje ohromná spousta. Ale na druhou stranu ne každý si ji musí právně hlídat. Pokud jste malé truhlářství s lokální působností, asi vám může být zpočátku jedno, že na druhém konci republiky někdo podniká pod stejným označením. Pokud chcete ale expandovat, být větší a fungovat i za hranicemi, je důležité si svoje duševní vlastnictví pohlídat,“ apeluje Lupieńská.

S tím, jak se rozšířilo podnikání na internetu, je naštěstí dohledávání možných shod jednodušší. Současně se ale také daleko rychleji přijde na to, když nějakou značku nebo produkt (byť třeba i nechtě) vykrádáte a obohacujete se na ní.