Tuhle partu v Clubcu pohromadě nepotkáte často, o to větší pozornost si ale zaslouží. Jejich netradiční podnikání totiž stojí na osobních vazbách, které jezdí utužovat do netuctových zemí – Spojených arabských emirátů, Kataru nebo Indie. Jejich netradiční podnikání totiž tvoří exkluzivní vodní dýmky – seznamte se se Shisha Original.
Už jen dohodnout si termín rozhovoru chvilku trvalo, tým Shishy byl totiž z velké části na veletrzích ve Frankfurtu a v Seville. Právě díky jedné takové akci jejich značka před lety ve velkém prorazila. „V roce 2016 jsme se jeli představit na největší veletrh s tabákovým zbožím do německého Dortmundu a od té doby to neuvěřitelně valí,“ povídá tak trochu po brněnsku Martin Klimo, obchodní ředitel Shisha Original.
Ještě před pár lety pracoval jako key account manažer v reklamní agentuře. K dýmkám ho pojil osobní vztah, dostal se k nim už jako náctiletý, protože se jeho teta provdala za Iráčana. Do Shisha Original naskočil po představení prvního modelu. Táhlo ho to, tak opustil stabilní pohodlné zaměstnání a podle vlastních slov „to prostě risknul“. Dýmky jeho firmy nikdy neměly být žádné tuctovky, mělo to být něco, co zaujme na první pohled. Když se Shisha zrodila, zabodovala už na tom prvním veletrhu v Dortmundu vychytanou prezentací, a hlavně opravdu krásným produktem.
Dýmka, kterou oči neminou
Tyhle dýmky nejsou něco, co dostanete v kdejakém zapadlém podniku, tohle je designový kousek, který se prodává v cenách od 500 do 2000 euro a vypadá jako luxusní šperk. „Jsme Brňáci a všechno si kompletujeme tady. Než ale vznikne finální produkt, musí se sejít spousta věcí – vázu vyrábíme z pravého českého křišťálu v tradiční české sklárně, která spolupracuje třeba i se značkou Louis Vuitton a znají ji po celém světě. Porcelánová část je zase z nejstarších porcelánek světa a každá část je navíc dělaná ručně,“ popisuje Martin Klimo. Je to ale jenom část procesu. Porcelán je klasický, ale jeho povrch se dále upravuje například hydroglazurou či speciální technikou povlakování titanem. Následné ruční pískování přímo do porcelánu umožňuje přizpůsobit výslednou dýmku na přání klienta, což je i případ jedné aktuální velké zakázky – v hotelech a restauracích, kde budou ubytovaní hosté letošního mistrovství světa ve fotbale v Kataru, se bude odpočívat právě u limitované edice dýmek se značkou Shisha Original.
„Asi 90 procent naší produkce jde do zahraničí, hlavně do arabského světa, kde jsou dýmky doma. Nejvíc prodáváme do Spojených arabských emirátů, Saúdské Arábie, Kataru či Indie a je to paradoxní, ale my je tam vlastně učíme jezdit poznávat aktuální trendy,“ přibližuje Klimo. Arabové jsou ve vztahu k dýmkám konzervativní, často vyhledávají jednu příchuť tabáku celý život. To třeba Češi s nimi experimentují a zkouší nové chutě i technologie, které se pak dostávají za hranice. Také to je součást úspěchu produktu, který si dnes vychutnáte třeba u mrakodrapu Burdž Chalífa při pohledu na slavnou Dubajskou fontánu.
Kvůli tomu, jak tahle dýmka vypadá, je většinou dominantou prostoru a tím, na co vám oči padnou jako první. A má to tak být, od začátku je to součást vize jejích tvůrců, a tak i součástí jejich úspěchu. Právě na designové stránce navíc pracují pořád dál. Ke stávajícím dvěma výrobním řadám přibude za pár měsíců třetí, která už bude pracovat i s novými technologiemi. Pořád dál a něco nového. Takový je přístup tvůrců originálních dýmek, kteří na začátku vyráběli několik nízkých set kusů ročně a teď už jedou v tisících.
Jejich byznys stojí víc než kterýkoliv jiný na osobních vazbách – první zakázka je zavedla do Istanbulu a odsud se rozšířili do dalších zemí, pro které je kouření dýmky stejný kulturní zvyk jako pro Čechy pivo. Až by člověk čekal, že jako Češi dostanou přes prsty, že zrovna v téhle sféře nemají co dělat. „S tím jsme se ale nikdy nepotkali, naopak, cítíme velký respekt, až se tomu někdy divím. Jednání jsou velice seriózní, někdy mám dojem, jako bychom neprodávali dýmky, ale stavěli elektrárny,“ pousmívá se Martin Klimo. Zrovna teď je se zbytkem týmu v situaci, kdy museli kvůli vytížení odmítat nové zakázky, protože všechnu energii soustřeďují na plnění závazků vůči svým aktuálním klientům a na vstup na americký trh. „Je to zase úplně jiné prostředí než arabský svět nebo Evropa, ale moc se na to těšíme. Třeba v Indii jsou dýmky součástí svateb pro tisíce lidí, dělá se tam shisha catering. Ve Státech budeme muset trh nejdřív na naše náročnější dýmky naučit a zároveň si pohlídat výrobní kapacity,“ líčí Klimo podnikatelský boj na několika frontách. Boj, který je ale proti covidovému období, kdy odpadly hotely a gastro byznys a výrobce držel jenom e-shop, tím daleko příjemnějším.