S myšlenkou vytvořit si něco, co dodá větší dynamiku vlastnímu webu s nabídkou strojírenských služeb. Tak vzniklo Scrollsequence. Plug-in, který rozhýbe vaše internetové stránky. Aleš Kozelský ho udělal před čtyřmi lety a dnes má víc než deset tisíc uživatelů. Jako strojař si přitom na celý proces programování přišel úplně sám.
„Chtěl jsem si navrhnout webovky, kde budu nabízet své strojařské služby. Věděl jsem ale, že abych zaujal lidi, musí být moje stránky něčím zajímavé. V hlavě se mi zrodila představa pohybujících se obrázků, ale nikde jsem nic takového nenašel, tak jsem se rozhodl, že to dokážu zhotovit sám,“ vypráví Aleš Kozelský, co stojí za vznikem Scrollsequence. IT nikdy nestudoval, ale vždy se rád učil. A tak se pustil do vytváření softwaru na vlastní pěst.
Něco, co původně mělo vzniknout pouze pro jeho účely, mu bylo líto nechat v šuplíku. Nikdy dřív ho ale nenapadlo, že by se jako vystudovaný strojař živil webovými animacemi. „Celý systém funguje na jednoduchém principu. Poskládají se obrázky za sebe a prostým scrollem se přehrávají tam a zpět,“ vysvětluje Aleš.
Byznys, který vznikl náhodou
Původně si myslel, že „jednoduchý“ plug-in ve WordPressu vytvoří za tři měsíce. Nakonec to ale trvalo rok a tři měsíce, protože se rozhodl, že chce produkt co nejvíc vyšperkovat. Magické číslo tři je jeho projektem propletené, tři měsíce trvalo i to, než začala webová aplikace vydělávat a o pár měsíců později se její fungování rozjelo natolik, že se z ní stal jeho způsob obživy.
Jak se produkt dostal mezi lidi? „Tenkrát na začátku jsem napsal článek – How to make scroll image animation. Myslím si, že nejvíc lidí se k tomu dostalo a stále dostává právě touto cestou,“ říká Aleš. Od té doby uživatelé napříč různými obory stále přibývají. Často se jedná o agentury, které se tvorbou webů zabývají.
„Já si všechny ty animace můžu prohlédnout. Dřív jsem to dělal, ale dnes už na to nemám tolik času,“ popisuje Aleš. Stále ale existují některé, které se mu vryly do paměti. Zajímavé je, že z celkových jedenácti tisíc zákazníků jsou jenom tři z nich Češi, ostatní jsou rozesetí po celém světě, ale jedni z nich sedí denně jenom kousek od Aleše. Sídlí totiž ve Vlněně, ve stejném areálu jako Clubco, které je Alešovou pracovnou už více než dva roky. Jsou to Zebra Technologies. Ti využívají jeho plug-in na vytváření animací v rámci interních školení týmu v Americe.
Místo zalité inspirací
I proto mu Clubco přijde jako skvělý prostor. Je zahalené inspirací, která sálá z každé stěny, díky tomu jeho jinak neposedná duše vydržela v coworku už tak dlouho. Protože Scrollsequence je momentálně trochu u ledu, pustil se Aleš s kolegyní do nového projektu, jehož cílem je oživit jinak trochu nudné QR kódy. Vzniklo tak QR Diffusion, jehož prvotní verze je na webu teprve pár týdnů.
„QR kód je tvořený jednotlivými prvky, které nakonec vytváří výsledný obrázek podle přání zákazníka. Takže to vystihuje mnohem lépe účel kódu, a zároveň snadněji zapadne třeba přímo do plakátu. Nahrazuje rušivý element a dělá z QR kódu smysluplnou součást pozvánky, která je vizuálně propojená s danou událostí,“ vysvětluje Aleš svůj nejnovější projekt.
Je to dobrodruh a samouk. Jako vystudovaný strojař se informačním technologiím a programování učil sám. Než se dostal do Brna, žil v Olomouci, podíval se na Kubu i do Londýna a do budoucna má v plánu určitě ještě někam odcestovat a možná se i na chvíli vrátit ke strojařině, kterou původně vystudoval.
„Hodně lidí v práci po nějaké době zapadne do rutiny, to já nemám vůbec rád. Nemohl bych dělat něco, kde každý den někam dojíždím v ten stejný čas na to stejné místo. Spíš se pořád snažím hledat nové věci, které se můžu naučit a dělat,“ vysvětluje Aleš, proč od něj do budoucna můžeme očekávat další kreativní projekty.