Rochova karta je KPZ v peněžence. Z Clubca se šíří do světa

Sdílet článek:

Sám takové situace zažil a už se do nich zkrátka nechce nikdy dostávat. Marek Lupieński trpí Crohnovou chorobou a různými alergiemi a několikrát se mu stalo, že skončil v nemocnici, aniž by byl schopný říct, co mu vlastně všechno je. A řekl si, že tohle už ne. Že se potřebuje pojistit, aby v takových situacích ošetřující lékaři vždycky věděli, jakou pomoc konkrétně potřebuje. Právě díky tomu se zrodila Rochova karta, novodobá kartička poslední záchrany, která může stejně jako jemu pomoct i dalším lidem a dnes také do Česka mířícím Ukrajincům.

„Několikrát jsem skončil v nemocnici, kam mě dovezla sanitka nebo manželka. Vždycky jsem byl v takovém stavu, že jsem vůbec nedokázal říct, co mi je a jaké beru léky. Zkrátka jsem to nedokázal fyzicky – když trpíte tímhle onemocněním, projevuje se to mimo jiné totální dehydratací, takže člověk komunikuje až po chvíli, co ho napíchnou na kanylu s výživou,“ líčí svoje perné chvíle Marek. A tak si tenhle podnikatel tělem i duší zkrátka řekl, že potřebuje nějakou pomůcku, která mu v takových situacích ulehčí život. A nejen jemu. Definitivním nakopnutím do nového projektu byla i příhoda, která se stala dědečkovi jeho kamaráda.

„Upadl ve městě, a protože si lidé mysleli, že je to opilec, zavolali strážníky. Nedošlo jim, že jsou to zdravotní potíže. On u sebe sice měl kousek papíru, kde měl napsáno, s čím má problém, jenže jak spadl do vody, kartička se rozmočila a byla k ničemu,“ povídá Marek, co ho nasměrovalo k tomu, že jeho nápad musí být odolnější. Jeho záchranná Rochova karta, jak ji pojmenoval, tak má plastovou podobu s čipem uvnitř. Po naskenování foťákem mobilního telefonu ukáže v prohlížeči diagnózy daného člověka i jeho medikaci. „Zkoušel jsem i gumový pásek, ale ukázalo se, že starším lidem se s ním špatně manipuluje,“ doplňuje.

Jak to funguje?

Po naskenování čipu se tomu, kdo má kartu v ruce, objeví pár základních informací. Kvůli ochraně osobních údajů tam ale třeba není rodné číslo nebo datum narození. Ty jsou člověku ve vypjaté situaci přece jen k ničemu. Neudává se konkrétní bydliště, jen například město, v Markově případě Brno, což se hodí v momentech, kdy se člověku něco přihodí v cizím městě. S čím se naopak počítá, je jméno ošetřujícího lékaře, a hlavně kontakt na blízkou osobu. V Markově případě je to manželka, a jak ukazuje, prostřednictvím prohlížeče je možné jí i rovnou zavolat.

Ano, prohlížeče. „Nechtěl jsem, aby si lidé museli instalovat do telefonu 120. aplikaci, když už jich mají spoustu. Hlavně pro starší lidi je to obtížné,“ vysvětluje. Údaje se tak zobrazí v prohlížeči a po pěti minutách samy zmizí. Všechno je navíc zabezpečeno i tak, že data neputují třetím stranám, takže se například nestane, že by se člověku později zobrazovala nevyžádaná reklama na jeho léky.

K přečtení údajů na Rochově kartě stačí telefon s foťákem a webový prohlížeč.

Marek rozjel projekt pojmenovaný po patronovi všech nemocných a trpících v listopadu, teď už je plně funkční a po světě běhají první desítky karet. Jejich rozšíření by měly pomoct i jazykové mutace – jedna je nasnadě, ta je anglická, a druhá dává velký smysl, ta je totiž ukrajinská.

„Vždycky se všechno, co dělám, snažím dělat s akcentem na tři věci: pro lidi, planetu a až ve třetím plánu pro výdělek. Když jsem viděl v televizi záběry prchajících Ukrajinců, došlo mi, že nikdo z nich s sebou nemá žádnou zdravotnickou dokumentaci, což jim bude později komplikovat život. Proto teď kartu nabízím i neziskovým organizacím, jež o Ukrajince na útěku pečují. Mimo ně by karta měla sloužit hlavně starším lidem, obyvatelům domovů pro seniory a klientům pečovatelských služeb, kde je riziko nenadálé události největší.“

Skupina lidí, kterým může tahle pomůcka vylepšit život, se rozrůstá. Stejně jako to, co karta umí – nejnověji se na ni dají nahrát certifikáty o očkování nebo prodělané operace a umí také upozornit na expiraci očkování. Marek sám doufá, že jeho zdraví ho bude zrazovat co nejméně a o to víc se bude moct věnovat všem svým podnikatelským nápadům. Do Clubca ho přivedla jeho žena právnička. Zatím si tady domlouvá hlavně obchodní jednání, ale časem plánuje, že by si zde zřídil stálou kancelář a rozvíjel nejen projekt Rochovy karty.

Marek Lupieński
Manažer

Tvůrce nápadů, který se nebojí zkoušet nové věci a posunovat je dál. Milovník aut, jenž se věnuje digitálnímu marketingu a vývoji aplikací. Mimo to v minulosti pracoval na projektu nové kariéry pro horníky ze zanikajících slezských dolů nebo vývoji nové značky vonných dezinfekcí a bytových parfémů. Jeho novinka, Rochova karta, má sloužit lidem trpícím různými zdravotními problémy.