Máte startup? A víte, jak ho prodat?

Sdílet článek:

Sejde se právník, zakladatel firmy a investor a všechny spojuje jedna věc, startup. Zní to jako začátek vtipu nebo hádanky, ale k tomu to má daleko. Je to představení mužů, kteří sedí na vyvýšeném podiu v Clubcu a čekají na start eventu „Jak úspěšně prodat startup“, na kterém se podělí o své zážitky i zkušenosti.

Švitoření lidí, zvuk kávovaru a cinkání půllitrů s pivem. Clubco žije. V eventovém prostoru se sešlo několik desítek lidí. Jsou mezi nimi muži i ženy napříč generacemi. A všichni mají jedno společné. Nebojí se mít velké sny, nápady i plány. „Založil jsem neziskovku, ve které pomáháme dětem s autismem, a teď rozjíždím další věc,“ je slyšet z úst mladíka, který si hoví na židli v zadní řadě. „Já pracuju na startupu, který ulehčí život ženám,“ odvětí tajemně muž, který usedá vedle něj.

Při upršeném úterním večeru se sem všichni přišli dozvědět, jak správně postupovat, až budou chtít svoji firmu prodat. Rozhovor utichá a moderátor zahajuje diskusi. V místnosti je od začátku uvolněná a přátelská atmosféra, kterou vytváří spojení touhy po informacích, příjemného prostoru a možná taky kafe a pivo.

Založit si startup je jen začátek

Vytvořit firmu je pořádná fuška. Více či méně úspěšných začínajících společností jsou okolo nás mraky. Pokud přemýšlíte nad jejím prodejem, tak už jste ve fázi, kdy jste její založení zvládli. Ale kdy je vlastně nejvhodnější doba k prodeji? „Až budete mít dobrého investičního poradce, právníka a ve firmě uklizeno,“ říká Ondřej Zemek, vedoucí advokát ze společnosti Sparring a specialista na startupy. Úklidem přitom nemyslí setření prachu, ale pořádek ve smlouvách, financích a vnitřním fungování firmy.

S tím vám pomůže dobrý investiční poradce a právník. Po zaznění těchto informací se pár lidí začne ošívat a i beze slov je jasné, že právníky a investiční poradce považují za zbytečný výdaj. Výdajem jsou, ale rozhodně ne zbytečným.

„Říká se, že člověk se v životě rozvádí jen párkrát. Se startupem je to podobné. Za život ho založíte a prodáte opravdu jen párkrát. Kupci jsou v tom ale napřed, je to pro ně téměř denní chleba,“ odlehčuje situaci Zemek. Někteří začnou souhlasně přikyvovat, do obličejů v obecenstvu se postupně vkrádá výraz porozumění. Obzvlášť, když Zemek zmiňuje, že právník a zkušený poradce vám přijde k ruce i při hledání a vybírání kupců.

Vsadit vše na jednu kartu je riskantní, rozhoďte sítě

„Tím, že se v tom už nějakou dobu pohybujeme, tak máme trh prozkoumaný a je to pro nás v podstatě takový Tinder. Vždycky nahodíme, co máme za ‚deal‘, vyměníme si s potenciálními kupci pár zpráv a pak čekáme, jak to vykrystalizuje,“ vysvětluje právník a ze smíchu, který se Clubcem rozléhá, je jasné, že získal posluchače na svou stranu.

Debatovalo se o tom, jak úspěšně prodat startup

Příběh startupu pokračuje dál. „Ve firmě máme uklizeno, máme několik zájemců. A co teď?“ ptá se moderátor, u kterého je znát, že mu je celé dnešní téma velmi blízké. „Probíráte možnosti. Je potřeba zjistit, jestli se vám vůbec některá z nabídek líbí a jestli je výhodná,“ pokračuje Zemek. Nejsou to přitom jenom peníze, které by vás měly při třídění nabídek zajímat.

Je potřeba, aby si kupec a zakladatel sedli především lidsky. Uznejte sami, určitě byste nechtěli pracovat s někým, s kým si nerozumíte. A když je to po zvážení všech pro a proti „match“, začíná vyjednávání. „Přichází na řadu letter of intent, který odhalí podmínky, za kterých do toho chtějí obě strany jít,“ nastiňuje advokát.

Jak dlouho trvá prodat startup?

Pohledy všech se upírají na podium a ve vzduchu je cítit atmosféra, jako by už všichni letter of intent měli na stole. „A to je přesně ten okamžik, kdy se vám vyplatí, že máte ve firmě uklizeno. Protože si ji v rámci due diligence kupec pořádně proklepne tak, že nitka nezůstane suchá,“ zmiňuje Zemek prověrku společnosti, které se při koupi žádný startup nevyhne.

Pak už je před vámi kolečko vyjednávání, papírování a ještě jedna důležitá věc. Oznámení prodeje firmy jejím zaměstnancům – a tento krok přítomní nedoporučili podcenit. Jen málokdo totiž stojí o to, aby se po prodeji firmy její tým rozpadl. A když to klapne, máte vyhráno. „Většinou celý proces trvá tři až devět měsíců a na jeho konci můžete skládat zálohu na jachtu,“ uzavírá vtipem Zemek debatu a místnost opět začíná ožívat a tleskat.