Dotační specialisté enovation: Pomáháme firmám tam, kde to samy nedokážou

Sdílet článek:

Ono se řekne: posunujte se, buďte pořád lepší. Jenže kde vzít v každodenním běhu čas na to přemýšlet nad tím? A ještě víc, kde vzít na inovace peníze? S tím prvním firmám a lídrům nikdo nepomůže, s řešením musí přijít sami. Na to druhé ale spousta pomocných rukou je. Jednu takovou podávají každý den specialisté z enovation, kteří mají u nás v Clubcu od října 2021 svoje brněnské sídlo. Právě oni totiž firmám shání dotace na nejrůznější inovace ve výrobě a výzkumu a obcím nebo i nemocnicím na rozvoj a třeba taky udržitelnější energetiku.

Energetika je teď velké téma pro všechny a ještě intenzivněji jím v posledních týdnech žili právě v enovation. S koncem listopadu se totiž uzavírala výzva z Národního plánu obnovy, která umožňovala firmám říct si o dotaci na instalaci a pořízení fotovoltaických panelů. Právě ony jsou teď asi nejrychleji uskutečnitelným řešením, jak si aspoň o trochu snížit účty za energie. „V celé firmě jsme zpracovávali asi 200 žádostí. Tahle výzva byla opravdu vstřícná, ale i tak je třeba vždycky doložit spoustu materiálů a informací včetně projektu instalace nebo schválení napojení do elektrické sítě, takže jsme všechno dělali opravdu do poslední chvíle,“ ilustruje část práce enovation Martin Bednář, šéf brněnského týmu, který má zároveň na starost obchod ve Zlínském a Moravskoslezském kraji.

On a jeho kolegové jsou tady v tomto případě pro ty, kteří vědí, že by fotovoltaiku chtěli, ale vůbec nevědí, jak do toho. Nebo možná i vědí, ale zároveň je jim jasné, že kdyby si informace dávali dohromady sami, stojí je to neúměrně času. „Sledování různých dotačních příležitostí je náročné a ještě náročnější je vyznat se ve vší té administrativě okolo. Chce to hodně času a znalostí, které firmy nebo municipality vůbec nemají, nebo vědí, že si je nemůžou dovolit vynakládat. Proto si zavolají nás a my jim dáme kompletní servis ohledně přípravy žádosti, jejího zpracování a všeho, co musí následovat potom,“ vysvětluje Martin Bednář.

Brněnské začátky spjaté s Clubcem

Enovation mají centrálu v Praze a dohromady asi 60 zaměstnanců, ale ti už jsou dnes rozesetí po celé republice. Starají se hlavně o inovační projekty pro firmy, municipality a zdravotnická zařízení. Ta zmíněná energetika a snaha o udržitelnější řešení je teď spojuje všechny, jinak ale mají zákazníci z různých sektorů trochu jiné požadavky. Firmy typicky hledají peníze pro pořízení nových technologií, softwaru nebo podpory výzkumu a vývoje. Takové žádosti bývají daleko náročnější než zmíněná fotovoltaika.

„Musí se u nich totiž vždycky prokázat, že se jedná skutečně o jedinečnou záležitost a inovaci. V takových projektech se většinou žádá o větší finanční částky a bývá v nich daleko větší konkurence,“ poukazuje na diverzifikovanost Bednář. Proti tomu města a obce často žádají o peníze na různé opravy a rozvoj škol, sportovních a kulturních zařízení nebo dopravní infrastruktury a zeleně. A nemocnice jdou zase po technologiích nebo postupné stavební a energetické obnově. „Všechny spojuje to, že často jen matně tuší, kde by pro ně mohla příležitost být, ale my to dohledáme konkrétně. Následně zpracujeme dokumentaci, a když je potřeba zajistit třeba i projekt a další činnosti, máme na to síť spolupracujících firem,“ říká Bednář, který se spolu s kolegy vyzná ve stovkách stránek zadávací dokumentace, ze kterých je vždycky potřeba vyčíst, co se po kom chce. Tím spíš, když dotační výzvy vypisují různá ministerstva přes sebe a některé jsou národní a jiné mezinárodní.

Enovation fungují 15 let a konkrétně v Brně od října 2021. Clubco s tím má hodně co do činění, protože se stalo první fyzickou brněnskou kanceláří. „Cowork nám vyhovuje z mnoha důvodů. Jsme hodně na cestách, takže tady nepotřebujeme být všichni pořád. Ale když za námi někdo přijde, můžeme hezky pracovat v zasedačkách a navíc je to sem blízko. Klienti přijedou městskou hromadnou dopravou a my sami chodíme hodně pěšky, protože shodou okolností většina z nás bydlí v širším centru Brna,“ pochvaluje si Bednář. A pochvalovat by si měl mít co i do budoucna, protože nutnost inovovat a podnikání nebo i obce a města pořád posunovat nemá nikdy konec. Tím pádem by neměl být konec ani s hledáním toho, z čeho to všechno zaplatit.