Co si představíte, když se řekne analýza dat? Možná vám před očima vyskočí složité grafy a dashboardy, částečně máte pravdu. Nějak tak vypadají výsledky analýz, které dělají dolphin consulting. Z praktického hlediska jsou to ale mnohem srozumitelnější informace, které pomáhají zefektivnit práci českým i zahraničním firmám. Ať už se jedná o banky, farmaceutické firmy nebo třeba univerzity.
dolphin consulting, společnost, která je dnes na roztrhání, vznikla vlastně náhodou. „Před čtrnácti lety jsem pracoval ve firmě, kterou nečekaně koupila jiná, a já s kolegou jsme to vzali jako příležitost vytvořit něco nového, fungujícího podle našich vlastních představ,“ začíná vyprávět Jakub Holubec, šéf a zakladatel dolphin consulting. Všechno začalo u malé firmičky o dvou lidech, kteří měli velký cíl. Pomáhat jiným získávat z jejich dat víc informací.
„Nebylo to tak, že bychom našli díru na trhu ve smyslu toho, co dodávat. Firmy se už tenkrát snažily se svými daty pracovat. Například banky jsou v této oblasti poměrně daleko, naopak výrobní závody ještě stále na začátku,“ říká Holubec. Rozdíl je podle něj ale v tom, jak takovou službu dodávat. „Již před lety se výrazně zvyšovaly požadavky na rychlost a flexibilitu uspokojení informačních potřeb. Zatímco před patnácti lety uživatelům stačilo, když výsledky dostali do půl roku, dnes je všechno potřeba co nejdříve, ideálně hned. Proto jsme místo dlouhých a rozsáhlých projektů vsadili na agilní metodiky vývoje a průběžné dodávání výstupů s maximální byznysovou hodnotou.“
V dolphin consulting začali nejdříve pracovat právě pro banky, ale teď již mají v portfoliu také nadnárodní farmaceutické firmy, energetické společnosti, univerzity a další klienty, kteří data začali pokládat za cennou komoditu a využívat je pro svá rozhodování.
Dynamický a inspirativní pracovní prostor
A se zrychlující se poptávkou po datech je potřeba rozšiřovat pracovní tým. Ve firmě dnes pracuje více než osmdesát zaměstnanců. Ke dvěma pražským kancelářím navíc nově přibyla jedna brněnská, a to právě v Clubcu. „V Brně už máme osm lidí, a i když je nám vlastně jedno, kde kdo sedí, pokud vše funguje a zákazník je spokojený, od týmu vzešla poptávka po prostoru, kde by se mohli jeho členové setkávat. Přece jen, když někdo pracuje pořád z domova, začne mu to lézt na mozek,“ říká šéf společnosti.
Cílem bylo najít místo, ve kterém bude dobře jednomu člověku, když přijde sám, ale vejde se do něj klidně i deset lidí. „Clubco je super svou variabilitou. Já osobně nejvíc oceňuji tu atmosféru ve společných prostorách. Člověk si dělá své vlastní věci, ale má všude kolem sebe hezké moderní prostředí a kupu inspirativních lidí,“ vyjmenovává výhody coworku Holubec a vysvětluje, že i jemu samotnému jde kreativní práce v takovém prostředí daleko lépe od ruky.
Možná ale pořád přemýšlíte nad tím, co si pod jeho prací představit. Ačkoliv se o datech pořád mluví, zacházení s nimi trochu halí mlha tajemna. Ona totiž nejsou vidět, ale jsou součástí všeho. „Integrace firemních dat do datových skladů nebo data laků, jejich analýza a vývoj reportů, to je hlavní náplní práce dolphin consulting. V každodenním životě to znamená třeba to, že firmy můžou díky práci „delfínů“ sledovat aktivitu a výkonnost svých obchodních zástupců, fungování firemních procesů, plnění plánu a klíčových ukazatelů výkonnosti nebo hledat nové obchodní příležitosti.
Co bude dál?
„Předpokládáme, že díky velké medializaci datové analytiky a intenzivní osvětě bude poptávka po datové integraci a analýze stoupat ještě rychleji, než tomu bylo doposud. Zároveň začneme narážet na to, že možnosti technologií převýší schopnosti lidí s daty kreativně pracovat a využívat je na maximum,“ říká Holubec. Jeho firma se proto teď hodně soustředí na zvyšování datové gramotnosti ve firmách. Velkou budoucnost vidí například ve zpracování dat z IOT zařízení, maximální automatizaci a zjednodušení práce s daty nebo zapojení umělé inteligence jako nyní tolik populárních chatbotů, pro které jsou data hlavní potravou.